Strona główna > Aktualności > Wiadomości > Ogrom lekcji, brak motywacji, pogorszenie relacji. Jak pandemia wpływa na młodzież?

Ogrom lekcji, brak motywacji, pogorszenie relacji. Jak pandemia wpływa na młodzież?

Obecna sytuacja na pewno nie jest łatwa. Pomijając chorobę, kryzys gospodarczy i poświęcenie służb medycznych, spotykamy się też z bardziej niespodziewanymi problemami. Warto je jednak omówić, ponieważ najbardziej dotykają nas, młodych.

Źródło: akshayapatra, Pixabay.com.

Na pogorszenie samopoczucia bez wątpienia wpływa izolacja od innych. W marcu, kiedy rozeszła się informacja o zamknięciu szkół, młodzież odebrała to jako początek tzw. koronaferii. Młodzi spotkali się z wielkim rozczarowaniem, kiedy wprowadzono zakazy spotykania się w grupach i wychodzenia z domu bez pełnoletniego opiekuna. W tamtym momencie pandemia dała o sobie się we znaki.

Założenie, że uczniowie nie mają problemu z komunikowaniem się przez Internet, nie jest prawdą. Nic nie zastąpi spotkania z drugą osobą, a jej wirtualny wizerunek nigdy nie będzie wystarczający. Młodzieży dotyka to najmocniej, gdyż znajduje się ona w takim momencie życia, kiedy bardziej potrzebuje rozmowy ze swoimi rówieśnikami niż domownikami. Wielu z nich przyznaje, że czuje brak wsparcia ze strony rodziny, a długie przebywanie z tymi samymi osobami prowadzi do częstych konfliktów i pogorszenia domowej atmosfery.

Ilustracja: Agata Szmytkowska

Defektem pandemii są także lekcje i zajęcia online. W kwietniu Instytut Profilaktyki Zintegrowanej przeprowadził sondaż wśród młodych dotyczący ich problemów w obecnej sytuacji. Dzięki niemu dowiedzieliśmy się, że aż 63% uczniów narzeka na ogrom materiału do opracowania zadawanego przez nauczycieli. Większość przyznaje, że, pomimo e-lekcji, liczba prac domowych znacznie przewyższa swój wcześniejszy poziom. Oprócz tego ograniczona jest motywacja do nauki. Wiele osób wyraża chęć powrotu na zajęcia, ponieważ łatwiej jest im wtedy „wpaść” w rytm nauki i znaleźć chęć do wykonywania swoich obowiązków. Widok nauczycieli, możliwość zdrowej konkurencji i spotkania z rówieśnikami dodają uczniom energii oraz przynoszą satysfakcję z ciężkiej pracy. Niestety obecnie wszyscy są tego pozbawieni.

Słychać również głosy skarżące się na brak dodatkowych zajęć. Wszystkie szkółki i pracownie zostały zamknięte wraz ze standardowymi szkołami, więc zabrano młodym możliwość aktywnego spędzania popołudnia. Brak sportu doskwiera aż 42% osób ankietowanych przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej. Przymus pozostawania w domu na dłuższą metę ogranicza rozwój swoich pasji i zainteresowań. Wszelkie programy telewizyjne apelują, aby nie podchodzić do izolacji negatywnie i znajdować sobie zajęcia w domu, ale nie jest to wystarczające np. dla osób zafascynowanych sportami zespołowymi lub podróżami. Młodzież potrzebuje znacznie więcej rozrywek i szybko zaczyna się nudzić, przebywając w jednym miejscu.

Młode pokolenie stara się walczyć z negatywami pandemii, lecz nie należy go winić za rozdrażnienie i przygnębienie, które właśnie odczuwa. Istotne jest okazanie wsparcia rówieśnikom oraz odwaga do poproszenia kogoś o pomoc w gorszych chwilach. Każdy z nas spotyka się dzisiaj z różnymi problemami, ale żaden z nich nie jest mniej ważny od drugiego. Dlatego przemawiamy do młodych: nie ignorujcie zmartwień, które was dotykają i śmiało dzielcie się swoimi przemyśleniami.

Magdalena Tkaczyk

Tagi: