Strona główna > Aktualności > Kultura > „Obraz historii, historia obrazu”

„Obraz historii, historia obrazu”

flat lay photography of black Sony DSLR camera on black surface
Czas czytania: 5 min.

Świat obrazu fascynuje swoją  barwą i kształtem od pokoleń. Nie bez powodu wciąż za najwyższy kunszt malarski uznaje się piękne pejzaże i portrety dawnych mistrzów. Dzisiaj wykonanie kopii świata widzianego okiem artysty jest o wiele prostsze i mniej czasochłonne, co pozwala na uwolnienie jego pełnego artyzmu. Tak powstały fotoreportaże, czyli zdjęcia opowiadające jakąś historię, chcące zwrócić na coś uwagę.

Zapraszam państwa, do naszej małej galerii, która również będzie opowiadać pewną historię: opowieść o samej sobie, o swoich korzeniach i gałęziach. Zapraszam państwa na nieautorski quasi fotoreportaż pt. „Obraz historii, historia obrazu”.

Rysunek 1. Wojna Krymska oczami Rogera Fentona jest spowita mgłą. Nie znajdziemy tutaj wielkich batalii, raczej maluczkich w obliczu tragedii wojny. Najbardziej porażająca jest obojętność, bijąca z oczu każdego, kto widział dużo śmierci.

2. Wojny widocznie bardzo przyciągały uwagę pierwszych fotoreporterów. Oto widziana oczami O’Sullivana wojna secesyjna. Niemniej, każda wojna wygląda tak samo. Na każdej wojnie umierają tacy sami ludzie w taki sam sposób. Na wojnie umiera się w ciszy.

3. Belle Epoque w wykonaniu soczewki aparatu, czyli pejzażowa sielanka w wykonaniu A. Adamsa. Warto docenić doskonałość kompozycyjną tego zdjęcia: jest tak idealna, że wydaje się być bardzo realistycznym obrazem.

FRANCE. The Var department. Hyères. 1932.

4. Bresson rozpoczął nowy etap w fotografii. Tak zwana fotografia uliczna skupiała się na uchwyceniu momentów z życia metropolii. Artysta starał się zmusić pędzący świat do chociażby chwilowego zatrzymania się. Do krótkiego oddechu w świetle migawki.

5. Gursky rozpoczął w fotografii nurt surrealistyczny, zaczął tworzyć w pewnym sensie sztuczne kompozycje. Osobiście uważam, że dopiero od Gurskiego możemy mówić o artyzmie fotografii, która w drugiej połowie XX wieku stała się sztuką.  
6. CC Ebbets “Lunch atop the skyscraper” łączy śliczną kompozycję elementów i piękny pejzaż miasta oraz owija to w nutkę surrealizmu. Świetne dzieło, łączące starą szkołę fotografii z tą nową.  
South Vietnamese forces follow after terrified children, including 9-year-old Kim Phuc, center, as they run down Route 1 near Trang Bang after an aerial napalm attack on suspected Viet Cong hiding places, June 8, 1972. A South Vietnamese plane accidentally dropped its flaming napalm on South Vietnamese troops and civilians. The terrified girl had ripped off her burning clothes while fleeing. The children from left to right are: Phan Thanh Tam, younger brother of Kim Phuc, who lost an eye, Phan Thanh Phouc, youngest brother of Kim Phuc, Kim Phuc, and Kim’s cousins Ho Van Bon, and Ho Thi Ting. Behind them are soldiers of the Vietnam Army 25th Division. (AP Photo/Nick Ut)
7. Fotografowie chcieli zawsze uchwycić chwile, które determinowały ich czasy. Nick Ut uchwycił mały wycinek piekła Wojny w Wietnamie, które ukształtowało całe pokolenia. Na tych tragediach stoi nasz cywilizowany świat, a emocji wojny nie da się przedstawić inaczej niż za pomocą fotografii.
 
 8. Na koniec zostawiłem dzieło o głębokiej symbolice i znaczeniu. Zdjęcie pochodzi z tygodnika Live i zostało wykonane przez M. Brown w roku 1963 w Wietnamie podczas tamtejszych zmian kulturowo-politycznych. Patrząc na to zdjęcie, słyszy się ciszę zmian, zapach przyszłej burzy, nieuniknione spotkanie nowego ze starym. Niemniej, to, co jest najlepiej widoczne w tym zdjęciu to godność. „Najbardziej ludzka rzecz, jaką możemy zrobić, to oddać życie za ideę w którą wierzymy”.