Rasizm na niemieckiej uczelni? Brzmi jak opowieść rodem z filmu… Jednak nadal czasem spotykana. Sönke Wortmann, znany i niemiecki reżyser, ma odwagę poruszyć trudny, jednak bardzo aktualny temat, zachowując przy tym bardzo dobre poczucie filmowego „smaku”.
Film – ale o czym?
Naima, nowa studentka prawa, z powodów rodzinnych niestety, spóźnia się na swój pierwszy wykład. Ma problem ze znalezieniem miejsca w przepełnionej auli Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie nad Menem. Zirytowanym tym zdarzeniem profesor, wypowiada nie tyle złośliwy, co nawet rasistowski komentarz. Ta nieprzyjemna sytuacja zostaje nagrana przez innych studentów i umieszczona w Internecie. Dydaktyk wywołuje przez to burzę medialną, na która renomowany frankfurcki uniwersytet nie może sobie pozwolić, jednocześnie nie chcąc stracić świetnego wykładowcy. Dlatego decyduje się na zlecenie temu profesorowi, przygotowania obrażonej przez niego studentki do międzyuczelnianego konkursu retorycznego. Wywołuje to szereg zabawnych, a także bardzo refleksyjnych sytuacji.
Film – ale kogo?
Sönke Wortmann to znany i lubiany niemiecki reżyser. Urodził się w Marl w Nadrenii Północnej – Westfalii. Ma 64 lata i regularnie reżyseruje nie tylko filmy, ale także sztuki teatralne. Studiował na monachijskiej Wyższej Szkole Filmu i Telewizji oraz w Royal College of Art w Londynie. Jego film dyplomowy uzyskał nominację do Oscara w kategorii filmów studenckich w 1988 roku. Jego komedię Mężczyzna, przedmiot pożądania obejrzało 6,5 miliona widzów, a w 1992 roku uzyskał za film Kleine Haie Niemiecką Nagrodę Filmową.
Film – ale z czyim udziałem?
Wzięli w nim udział znani i lubiani aktorzy. Nilam Farooq, wcielająca się w rolę Naimy, była jedną z najbardziej znanych youtuberek okresu pandemii, a prywatnie jej mama pochodzi z Polski, co bardzo lubi wspominać w przeprowadzanych z nią wywiadach. Co ciekawe, co również można od niej usłyszeć, w jej domu obchodzi się wigilię w klasycznym polskim wydaniu.
Film – ale jaki?
Spośród wielu nagród jakie uzyskał można wyróżnić Nagrodę Publiczności na Stony Brook Film Festival oraz Nagrodę im. Ernsta Lubitscha dla Najlepszej Komedii. Pokazywany był na festiwalach Berlinale 2022 oraz Stony Brook Film Festival 2022.
Film – ale dlaczego?
Film ten opiera na się na często spotykanej komediowej zasadzie zetknięcia się dwóch kompletnie różnych bohaterów, którzy nie pałają do siebie sympatią. Aktualny temat rasizmu i wielu osób arabskiego pochodzenia w Niemczech, pozwala na poruszenie przy okazji innego ważnego dzisiaj tematu, czyli jak rozmawiać z drugim, który nie zgadza się z naszym poglądem. Może się bowiem często wydawać, że w dobie social mediów, gdzieś zgubiliśmy sztukę retoryki i argumentacji. Przez to film może nauczyć również widzów, jak rozmawiać z drugim, który myśli inaczej. Mam takie wrażenie, że to jest właśnie główny problem wielu z nas: że nie potrafimy podjąć dialogu z drugim. Dlatego obejrzyj ten film i zacznij rozmawiać!
Fot. nagłówka: © Tydzień Filmu Niemieckiego
O autorze
Piotr Maciejewski - absolwent szkoły średniej, poznaniak i katolik. Zaangażowany w szereg projektów szkolnych oraz poza szkolnych. Chce podarować innym cząstkę siebie jako dziennikarz. Godzinami może rozmawiać o Niemczech, języku niemieckim, Parlamencie Europejskim czy Giełdzie Papierów Wartościowych. Zakochany w dwóch miastach: Poznaniu i Frankfurcie nad Menem. Wieczory spędza z ciekawą książką czy dobrym filmem. Odpoczywa przy poezji Mickiewicza oraz dobrej dyskusji. W redakcji zajmuje się przede wszystkim polityką niemiecką i amerykańską oraz kulturą. Ukończył ESMH Summer School 2023 "Storytelling in Science" w Parlamencie Europejskim w Strasbourgu.