Adam Goleński dla Kongresów
Temat edukacji ekologicznej i klimatycznej przez ostatnie 30 lat był bagatelizowany. Dopiero od kilku lat możemy mówić, że coś zaczęło się dziać w tym kierunku, a rzeczywiście ma to miejsce od kilku miesięcy. Wcześniej domagał się tego Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, a rząd wziął to pod uwagę i tak właśnie powstała Młodzieżowa Rada Klimatyczna, która postawiła sobie za cel m.in. zwiększenie świadomości ekologicznej i klimatycznej wśród dzieci oraz młodzieży. Tym tematem zainteresowała się również Rada Dialogu z Młodym Pokoleniem, rozpoczynając współpracę z MRK. Powołana dopiero w grudniu 2020 roku Rada Dzieci i Młodzieży RP stworzyła komisję klimatyczną. Co to oznacza? A to, że ogólnopolskie młodzieżowe rady i RDzMP, podobnie jak inne oddolne ruchy i organizacje pozarządowe wiedzą, że trzeba w kierunku klimatu i ekologii działać.
Warto wziąć pod uwagę działalność na rzecz klimatu młodzieżowych rad miast, gmin, powiatów oraz województw. Wiele MR powołało do życia komisje związane z klimatem i ekologią. Tworzą różne projekty i starają zmieniać swoje lokalne środowisko na lepsze. Co wszyscy wiemy, a co warto powtarzać? A to żeby zmienić świat najpierw musimy zacząć od siebie.
W wielu kwestiach możemy się nie zgadzać. Zrozumiałe. Jednak w jednej wszyscy się zgadzamy (taką mam nadzieję). Musimy chronić i dbać o klimat. Zadajemy sobie tylko pytanie: jak to robić? Jedną sensowną odpowiedzią byłoby: poprzez działanie. Na czym oparte miałoby być to działanie? Właśnie na edukacji klimatycznej i ekologicznej. Nie tylko dzieci i młodzieży, a również starszych. Dlaczego to jest takie ważne? Bo bez tego nic nie zmienimy, a Polska po 2050 roku będzie pustynią. Jest to bardzo śmiała teza, ale jednak prawdziwa.
Bardzo odpowiedzialny temat jakim jest edukacja klimatyczna i ekologiczna, wzięła na ruszt Młodzieżowa Rada Klimatyczna. W ubiegłym roku przeprowadziła konsultacje, z których wypracowała raport jak powinna wyglądać taka właśnie edukacja. Co warto zauważyć? Ponad 90% osób negatywnie oceniło edukację ekologiczną i klimatyczną w szkołach. W tym miejscu bardzo serdecznie odsyłam Was do całości raportu dostępnego na Facebooku Młodzieżowej Rady Klimatycznej.
Raport Młodzieżowej Rady Klimatycznej
Na podstawie raportu Młodzieżowej Rady Klimatycznej o edukacji ekologicznej i klimatycznej (opracowanego na podstawie konsultacji MRK przeprowadzonych wśród uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych, studentów oraz nauczycieli) wypracowano szereg propozycji, w tym:
- Zmiana podstawy programowej
- Wprowadzenie elementów edukacji ekologicznej i klimatycznej od najmłodszych lat.
- Alternatywy dla reformy
- Przeprowadzenie serii szkoleń dla nauczycieli i wychowawców
- Aktualizacja treści w podręcznikach
- Wprowadzenie bazy danych
- Konkursy dla dzieci i młodzieży
- Koła szkolne poświęcone ekologii i klimatowi
- Szkoła proekologiczna i pro klimatyczna
- Problem depresji klimatycznej wśród dzieci i młodzieży
- Ekologia i klimat w mediach
- Międzypokoleniowa edukacja ekologiczna i klimatyczna
Są to postulaty, które zostały omówione i przedstawione ministrowi klimatu i środowiska Michałowi Kurtyce na jednej z sesji Młodzieżowej Rady Klimatycznej.
Czy słyszeliście kiedyś o problemie depresji klimatycznej wśród dzieci i młodzieży? Jest to także ważny postulat, który był często poruszany przez młodzież. Warto przyjrzeć się mu i zacząć działać dla bezpieczeństwa dzieci oraz młodzieży.
Podsumowując. Młodzież chce edukacji ekologicznej i klimatycznej. Młodzieżowe rady zaczynają działać w sferze ochrony środowiska. Niewątpliwie działania Młodzieżowej Rady Klimatycznej realnie wpłyną na kształt polskiej edukacji. Co cieszy najbardziej ? A to, że edukacja klimatyczna i ekologiczna to drugi temat, po projekcie ustawy dot. młodzieżowych rad, który łączy ponad podziałami.
Powyżej została przedstawiona pierwsza z trzech części, serii na temat edukacji ekologicznej i klimatycznej w Polsce.