Projekt Econverse ujrzał światło dzienne dwa tygodnie temu, a w środowisku aktywnej młodzieży wszyscy się zastanawiają, czym on właściwie jest. Rozmawiamy z Janem Bartkowiakiem, założycielem projektu Econverse, który odpowiedział na pytania dotyczące inicjatywy.
(Michał Multan – M.M.) Dla kogo jest Econverse? Kto jest idealnym kandydatem/uczestnikiem?
(Jan Bartkowiak – J.B.) Osoba między 17 a 20 rokiem życia, łącząca swoją przyszłość ze startupami, bądź po prostu nimi zainteresowana, pasjonująca się ponadto przedsiębiorczością i ekonomią. Szukamy ludzi aktywnych w lokalnej społeczności, które angażują się poza szkołą i starają się rozwijać w niekonwencjonalny sposób. Idealny kandydat jest otwarty na różne perspektywy, kocha wyzwania, bez względu na bariery wieku.
(M.M.) Dlaczego akurat taka formuła?
(J.B.) Wybór formuły wynika z fundamentu, na którym oparliśmy nasze wydarzenie, czyli Econtest. Jest to test predyspozycji biznesowych, który dzieli uczestników na pięć typów osobowości: Strateg, Menedżer, Sprzedawca, Komunikator, Analityk. Econtest pozwala na wczesną specjalizację, a także dopasowanie uczestników do konkretnych zadań. Choć każdy typ, w ramach wydarzenia, mierzy się z nieco innymi wyzwaniami, wszyscy definiują problem, a także rozwijają pomysł.
Jeśli chodzi o Czwórbój Biznesowy, rozbiliśmy wczesny etap tworzenia startupu na cztery, naszym zdaniem, elementarne części: Odkrycie – ideacja oparta na potrzebach, a także trendach w konkretnym sektorze; Stworzenie Pomysłu – budowanie strategii, modelu biznesowego, pozycjonowanie, a także analiza rynku; Rozwijanie Pomysłu – rozwój kluczowych kompetencji biznesowych, oparty na warsztatach – unikatowych dla każdego typu Econtest; a także Pitch Deck – ostatni punkt, w którego trakcie drużyny, najpierw podczas Eliminacji, później Wielkiego Finału, prezentują swoje rozwiązania przed Jury i Mentorami, rywalizując o atrakcyjne nagrody, a także wsparcie swojego pomysłu.
(M.M.) Co chcecie osiągnąć – jaki jest problem, który chcecie rozwiązać?
(J.B.) Brak praktycznej edukacji przedsiębiorczej na wczesnym etapie nauczania. Nasz system edukacji, który pamięta jeszcze wojny napoleońskie, nie jest przystosowany do realiów XXI wieku. Wydaje mi się, że nigdzie nie jest to aż tak widoczne, jak w edukacji biznesowej. Z kilkoma wyjątkami, aż do studiów, praktycznie nie robimy projektów, nie aplikujemy naszej wiedzy w praktyce, a to, czego uczymy się w klasie, rzadko ma przełożenie na rzeczywistość. Oczywiście, przedsiębiorczość nie jest dla wszystkich, niektórych nie fascynują projekty i czują się lepiej w innych dziedzinach. Uważamy jednak, że pewne praktyczne umiejętności są niezbędne, zwłaszcza w obecnych czasach, gdy rynek pracy premiuje ludzi o szerokim spektrum kompetencji.
(M.M.) Czego jesteście w stanie nauczyć przez te 3 dni?
(J.B.) Wydaje nam się, że głównie przez interaktywną formę wydarzenia, ekspozycję na wiele wcześniej niedoświadczonych bodźców oraz sportową rywalizację, całkiem sporo. Po pierwsze nie są to tylko 3 dni, a kilka tygodni, uczestnicy 21 maja otrzymają od nas materiały, które przygotują ich do danej roli, a także konkretnego sektora. Dodatkowo wyślemy im bazę podstawowych kompetencji biznesowych (PKB) – zarówno uniwersalnych (Principles), jak i unikatowych dla poszczególnych typów Econtest. Samo wydarzenie będzie szansą na wykorzystanie w praktyce wiedzy, którą nabędą; nawiązanie świetnych znajomości, udział w interesujących warsztatach, a także naukę podstaw budowania start-upu, które zostaną w głowach uczestników na kolejne miesiące i lata, pozwalając im w rozwijaniu kolejnych pomysłów.
(M.M.) Macie pomysł na skalowanie Econverse? Co dalej po konferencji?
(J.B.) Jak na razie skupiamy się na tym, co teraz. Dużo czasu poświęcamy na motyw Start-ups for Ukraine, który jest kluczową częścią Econverse 2022, i który integrujemy z naszymi sektorami – między innymi edukacji i governance. Z tego, co mogę zdradzić już teraz, spodziewajcie się nas również w innych miastach Polski i oczekujcie dalszych usprawnień do koncepcji Czwórboju Biznesowego oraz Econtest – szkoły tworzenia startupów, którą tworzymy.
(M.M.) Co z tego mają te wszystkie duże korporacje, które was wspierają?
(J.B.) Przede wszystkim know-how, doświadczenie, ale też zrozumienie biznesu, które można nabyć tylko przez lata działania w branży. Pomagają nam one zejść na ziemię i dostosować nasz program do rzeczywistych potrzeb i warunków rynku. Ponadto, wspierają nas w zakresie specjalistycznych zagadnień – choćby warsztatów z market sizing dla Analityka, czy budowania marketplace dla Sprzedawcy. Warto zaznaczyć też, że działamy nie tylko z korporacjami, ale też startupami, instytucjami, NGOs i indywidualnościami. Mimo tego jak wiele różni naszych partnerów, wszystkim nam przyświeca jeden cel i wspólnie zmieniamy zasady gry.
Wydarzenie odbędzie się 8-10.06.2022, a aplikacje można złożyć za pośrednictwem strony internetowej Econverse.
O autorze
Lo5 Wrocław. Emerytowany debatant, aktywny MUNer, amator klasycznej elegancji. Prowadzi serię wywiadów dla Stowarzyszenia Nowa Nadzieja pt. Projekt Show.