Nie ulega wątpliwości, że przedstawiciele pokoleń Y i Z znacznie różnią się od swoich rodziców i dziadków. Natomiast niezmienna u wszystkich generacji jest potrzeba rozrywki i zgłębiania informacji. Od początku istnienia ludzkości była ona realizowana na bardzo różne sposoby. Dlatego postanowiłem zastanowić się nad zmianami społecznymi, technologicznymi i ich wpływem na tę dziedzinę życia. Czy internet faktycznie jest w stanie wyprzeć tradycyjne media? Moim zdaniem odpowiedź na to pytanie nie jest tak oczywista, jak mogłoby się to wydawać.
Dlaczego radio i telewizja są mniej atrakcyjne w porównaniu do internetu?
Przewaga internetu pod pewnymi względami jest niezaprzeczalna. Umożliwia on wyjątkowo szeroki wybór treści oraz zapewnia interaktywność — to użytkownik decyduje, co i kiedy chce oglądać lub słuchać. Dodatkowo chęć korzystania z jego zasobów nie obciąża znacznie naszego budżetu (nie licząc abonamentu za usługi takie jak Spotify, Netflix, czy HBO Go). Dlaczego? Wydatki na połączenie internetowe oraz potrzebne do tego urządzenia są w dzisiejszych czasach koniecznością. Dla wielu ludzi kupno odbiornika telewizyjnego lub radiowego może być tylko zbędnym wydatkiem, na który nie ma sensu się decydować. Również coraz więcej tradycyjnych mediów przenosi część swojej działalności do internetu, np. tworząc własne podcasty.
Smart TV oraz radia internetowe
Na rynku urządzeń elektronicznych możemy spotkać się z urządzeniami RTV, które łączą funkcje internetowe z odbiorem tradycyjnych programów. Pamiętajmy jednak, że ich właściciele wcale nie muszą używać ich do tego drugiego celu. Sama opcja korzystania z platform VOD na większym ekranie to już bardzo duża funkcjonalność, która jest w stanie konkurować z tymi pozostałymi.
Czy wszystko, co jest stare, musi odchodzić w niepamięć?
Media w XX wieku przeżyły ogromną rewolucję. Najpierw powstało radio, potem telewizja, a pod koniec ubiegłego stulecia internet. Mimo to wiele osób wciąż kupuje tradycyjnie gazety. Przyzwyczajenia odgrywają dużą rolę w życiu ludzi. Obecność telewizora w pokoju dziennym jest wręcz tradycją i wiele osób nie wyobraża sobie mieszkania bez tego elementu. Wiele wskazuje też na to, że koncerny medialne oraz instytucje państwowe wcale nie zamierzają wstrzymywać rozwoju telewizji i radia. W najbliższych latach planowany jest drugi etap cyfryzacji telewizji, który będzie dość ambitnym przedsięwzięciem. Dotychczasowy cyfrowy system nadawania zostanie zastąpiony jeszcze bardziej nowoczesnym, który umożliwi odbiór większej liczby programów w wyższej jakości. Analogiczny proces będzie czekał też radio.
Radio w samochodach
Badania wskazują, że Polacy słuchają radia najczęściej w czasie jazdy samochodem. Nie ma w tym nic dziwnego. Jest to miejsce, w którym chętnie szukamy czegoś, co zajmie nam czas, ale nie będzie zbytnio absorbować naszej uwagi. Dlatego radio wydaje się tu bardzo dobrym wyborem. Faktem jest, że w samochodzie można słuchać muzyki lub podcastów odtwarzanych przez smartfona. Wiele samochodów umożliwia nawet podłączenie go do zestawu multimedialnego. Natomiast rozwiązanie to wymaga od kierowcy większego wysiłku: wyboru treści oraz włączenia odpowiednich funkcji. Na to wiele osób zwyczajnie może nie mieć ochoty. Warto też dodać, że na chwilę obecną radio pokrywa swoim zasięgiem dużo większe obszary niż np. sieć 4G. To również działa na jego korzyść w przypadku jazdy samochodem.
Audycje na żywo
Radio i telewizja rzeczywiście mogą wydawać się trochę zacofane względem internetu. Natomiast warto zauważyć ich jedną istotną przewagę. Liczba odbiorców danego programu w dowolnym momencie jest praktycznie nieograniczona. Te media nie są narażone na przeciążenie serwerów, ponieważ ich sposób nadawania jest zupełnie inny. Dlatego z pewnością mogą one jeszcze długo posłużyć do transmisji ważnych wydarzeń o charakterze sportowym, politycznym i społecznym.
Jaka będzie przyszłość mediów?
Na to pytanie naprawdę trudno znaleźć dzisiaj odpowiedź. Możemy jedynie wyciągać pewne wnioski i dzielić się swoimi przypuszczeniami. Jednak temat ten jest niezwykle istotnym obszarem naszego życia i warto go obserwować.
O autorze
Absolwent LO, Polak, Europejczyk, obywatel.
Lubię dzielić się swoimi opiniami i przekazywać ciekawe informacje.