Zapisuj wszystko. WSZYSTKO.
To, co zyskujemy dzięki organizacji, jest czymś bardzo istotnym – mowa o poczuciu spokoju. Jeśli jesteśmy dobrze zorganizowani, nieukończone rzeczy do zrobienia nie dają nam o sobie znać w nocy, gdy przewracamy się z boku na bok. Nie czujemy presji, myśląc o wszystkich sprawach, które czekają na nas kolejnego dnia.
Nie uda Ci się osiągnąć spokoju, jeśli wszystkie niedokończone sprawy będziesz trzymać w głowie. Ludzki umysł nie jest w stanie ogarnąć tego wszystkiego.
Zapisuj wszystkie ważne sprawy i trzymaj je w jednym miejscu, np. w planerze lub kalendarzu. Nieważne, gdzie i jak – ważne, że nie musisz tego trzymać w swojej głowie.
Nie zostawiaj całej pracy na ostatnią chwilę
Prokrastynacja, zwlekanie czy też ociąganie się to tendencja utożsamiana z odwlekaniem, celowym opóźnianiem lub przekładaniem czegoś na później. Przez pojęcie prokrastynacji rozumieć należy dobrowolne zwlekanie z realizacją zamierzonych działań, pomimo posiadanej świadomości pogorszenia sytuacji. Bo przecież ciągle mówimy sobie, że mamy jeszcze czas, jednak gdy termin zbliża się wielkimi krokami, pojawia się panika.
Zdaniem światowej sławy doradcy biznesowego, Steve’a McClatchy’ego, jest to tzw. pozyskiwanie energii z lęku i może nam służyć, jeśli nauczymy się je kontrolować.
Rozkładaj pracę na mniejsze partie
Dzielenie pracy korzystnie wpływa na jej organizację. Dzięki temu cały materiał, na którym musimy się skupić, wydaje się mniejszy – praca idzie wtedy niezaprzeczalnie szybciej. Zanim przystąpimy do działania, warto zatem rozpisać sobie cele/podpunkty projektu. Kolejność pracy będzie wtedy ustalona, co korzystnie wpłynie na jej sukcesywne ukończenie.
Jeśli możesz zrobić to szybko, zrób to od razu
Dobra organizacja wymaga ciągłego praktykowania, dlatego też nie istnieje kilka prostych sposobów, które od razu sprawią, że będziesz idealnie zorganizowany. Wyjątkiem jest zasada „dwóch minut”.
Jeżeli masz do zrobienia coś, co zajmie mniej niż dwie minuty, zrób to teraz. Czas, który poświęcisz na planowanie, a później na powrót do niego i przypomnienie sobie, o co chodziło, zajmie o wiele dłużej niż samo wykonanie zadania.
Obserwuj swoje postępy
Warto robić regularne podsumowania swoich postępów. Można zrobić to np. w niedzielę wieczorem, planując od razu zadania na następny tydzień. Pozwala to wyciągać wnioski i wprowadzać poprawki, ponieważ nie ma sposobu, który sprawdziłby się u każdego.
O autorze
Uczennica klasy humanistyczno-prawnej w II Liceum Ogólnokształcącym w Bydgoszczy. Stypendystka Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2020/2021. Prowadząca audycję „Herbaciane historie” w OMG Radio. Przyszła dziennikarka. Miłośniczka literatury, muzyki i gier komputerowych. Perfekcjonistka. Wyczulona na punkcie wszelako pojętej nienawiści i nietolerancji.